گیاهان مفید برای رژِیم مادران باردار و شیرده | گهوارک

گیاهان مفید برای رژِیم مادران باردار و شیرده | گهوارک

0 دیدگاه 31 تیر 1400 چاپ خبر بازدید: 1130
در این بخش به خواص گیاهان خوراکی دیگر می‌پردازیم. این گیاهان در درمان بسیاری از بیماری ها مفید هستند. مادران می‌توانند با آگاهی از این خواص ، این گیاهان را در رژیم غذایی خود و فرزندان خود جا بدهند.

خربزه درختی (پاپایا)

گیاهان مفید برای مادران باردار

 

قسمت های قابل استفاده گیاه: میوه، پوست درونی و ساقه ها

این گیاه دارای آنزیم آمیولیتیک، کاریسین، میروزین و ویتامین های آ و سی است. این گیاه باعث تحریک اشتها می‌شود و به هضم غذا کمک می‌کند. به علاوه برای سوزش مری یا همان ترش کردن مناسب است. این گیاه برای التهاب روده و سوء هاضمه استفاده می‌شود. از برگ های این گیاه برای نرم کردن گوشت استفاده می‌کنند.

 

گیاهان مفید برای مادران باردار

 

جعفری

از دانه ها و ریشه و ساقه های این گیاه استفاده می‌شود. دارای آپیول، کلسیم، مواد روغنی، اسید پتروزلینیک، پتاسیم و ویتامین های آ و سی است. این گیاه حاوی ماده‌ای است که از تکثیر سلول های توموری جلوگیری می‌کند. کرم های بدن را از بین می‌برد. گاز معده را رفع کرده و دستگاه گوارش را فعال و دهان را خوش بو می‌کند. علاوه بر این به عملکرد کلیه ها، مثانه، کبد، ریه، معده و غدد تیروئید کمک می‌کند. مصرف این گیاه برای درمان شب ادراری، احتباس مایعات بدن، گاز معده، بوی بد دهان، فشارخون بالا، سوء هاضمه، بیماری کلیه، چاقی و اختلالات پروستات مفید است. میزان ویتامین سی موجود در جعفری بیشتر از مقدار این ویتامین در پرتقال های هم وزن آن است.

 

گیاهان مفید برای مادران باردار

 

بارهنگ 

از برگ های این گیاه می‌توان استفاده کرد. این گیاه دارای گلیکوزیدها، عناصر معدنی، موسیلاژ و تاننها است. این گیاه اختلالات مربوط به ریه ها و دستگاه ادراری را برطرف می‌کند. استعمال موضعی آن بر روی نقاط دردناک و زخمها التیام بخش می‌باشد و مانند آنتی بیوتیک عمل می‌کند. مصرف خوراکی آن برای جلوگیری از شب ادراری بسیار مفید است. استفاده از این گیاه به صورت ضماد برای معالجه نیش زنبورها و هر نوع گزیدگی مفید می‌باشد.برگ های تازه این گیاه خوش عطر می‌باشند و می‌توان از آنها در تهیه سالاد استفاده کرد.

 

گیاهان مفید برای مادران باردار

 

گل پامچال

از روغنی که از دانه های این گیاه گرفته می‌شود می‌توان استفاده کرد. این گیاه دارای اسید گاما، و اسید لینولئیک است. مصرف گل روغن پامچال به درمان چاقی کمک می‌کند. همچنین موجب کاهش فشارخون می‌شود. به علاوه برای درمان بیماری الکلیسم، آرتریت، گٌر گرفتگی، مشکلات دوران قاعدگی نظیر گرفتگی عضلات و خونریزی شدید، اسکلروز چندگانه، بیماری های پوستی و بسیاری از بیماری های دیگر مفید است. این گیاه به تولید استروژن طبیعی کمک می‌کند. به این گیاه گل مغربی هم گفته می‌شود.

 

گیاهان مفید برای مادران باردار

 

کدو حلوایی

در بسیاری موارد از دانه های کدوحلوایی استفاده می‌شود. دارای ویتامین ب، اسید های چرب ضروری، پروتئین و روی است. این گیاه به درمان بیماری پروستات کمک می‌کند. 

 

گیاهان مفید برای مادران باردار

 

رزماری(اکلیل کوهی) 

از برگ ها رزماری برای درمان های گوناگون استفاده می‌شود. این گیاه دارای مواد تلخ، بورنئول، کامفن، کافور، کارنوزول، سینئول و رزین است. مصرف این گیاه باعث از بین رفتن باکتری ها می‌شود. معده را تسکین می‌دهد و گردش خون و عمل گوارش را فعال می‌کند. این گیاه مانند داروی منقبض کننده و رفع احتقان عمل می‌کند. کار خون رسانی به مغز را بهبود می‌بخشد، از مسمومیت کبد پیشگیری می‌کند و از خواص ضد سرطانی و ضد توموری برخوردار است. مصرف این گیاه برای درمان انواع سردردها، افزایش یا کاهش فشارخون، اختلالات مربوط به گردش خون و انقباض های عضلانی دوران قاعدگی مفید است. از این گیاه ماده مفیدی برای نگهداری از مواد غذایی به دست می‌آید.

 

گیاهان مفید برای مادران باردار

  

نارون جنگلی

از پوست درونی این گیاه استفاده می‌شود. دارای کلسیم، موسیلاژ، فسفر، نشاسته و ویتامین کا است. این گیاه التهاب غشای مخاطی روده ها، معده و دستگاه ادراری را تسکین می‌دهد. برای درمان اسهال، سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد مفید است. این گیاه به اوجا و نارون قرمز نیز معروف است.